Total Pageviews

Thursday, July 7, 2011

kek lapis blueberry


BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g mentega berkualit tinggi (akak guna brand Anchor)
120 g gula halus (ikut cik mat ajer)
1/2 camca teh ovallate
6 biji telur gred A
220 g susu pekat manis
100 g horlicks (akak letak 60gm horlick dan 40gm milo ori 2 in 1)
1 1/2 camca teh bluberry paste
1 camca teh pewarna unggu violet (akak guna pewarna unggu ajer)
160 g tepung Hong Kong
Secukupnya blueberry filiing
CARA MEMBUATNYA :-)

1. Lenser tin berukuran 7 inci x 7 inci x 3 inci dengan mentega. Alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Panaskan oven pada suhu 190C, api atas dan bawah.
2. Putar mentega bersama gula halus selama 7 - 8 minit pada kelajuan tinggi. Masukkan telur satu persatu, jarak waktu 1 minit untuk setiap biji telur. Putar hingga betul2 kembang dan pekat.
# Pada kelajuan sederhana, masukkan susu pekat manis dan horlicks, putar 2 - 3 minit hingga rata dan sebati. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung Hong Kong sedikit demi sedikit hingga habis, putar hingga rata, jangan lama sangat.
# Bahagi kan adunan kepada 2 bahagian, satu biar pada keadaan asal dan satu lagi letak blueberry paste dan warna ungu-violet, kacau rata2.
# Masukkan tin dalam oven selama 2 minit, keluarkan dan sudukan 3 1/2 camca besar adunan plain, ratakan dan bakar hingga masak. Lapis kan adunan plain sekali lagi dan sudukan beberapa bahagian dengan blueberry filling pada adunan kek tadi, bakar hingga masak, kali ni guna fungsi api "grill".
# Akak buat macam ni pulak..akak lapiskan 4 sudu besar adunan plain..lepas dah masak akak sapukan blueberry tu guna berus plastik atas dia dan lapiskan pulak adunan blueberry dan di ulangi sampailah habis..sorry cik mat..akak derhaka sikit.
# Bila masak, lapiskan dengan adunan blueberry pulak sebanyak 2 lapisan. Tekan sedikit perahan lapisan kek yang telah masak. Jika ada gelumbong udara, cucuk dengan lidi sate.
Ulangai dengan lapisan plain sebanyak 2 lapisan dan juga diletak sedikit bluberry filling. Buat hingga siap. Sejukkan sekejap dan keluarkan dari tin, biar sejuk atas jaringan...

No comments:

Post a Comment